21. september 2022

Er private parkeringsafgifter for høje?

Det spørgsmål vil enhver bilist, der bliver pålagt en parkeringsafgift, utvivlsomt besvare med et JA - og formentlig uanset afgiftens størrelse.

Parkeringsafgiften på private parkeringsområder er højere end de afgifter, som det offentliges P-vagter pålægger for overtrædelse af parkeringsreglementerne.

Når man sammenligner størrelsen på private og offentlige parkeringsafgifter, skal man bl.a. erindre

  • at det offentlige i en lang årrække fast forhøjede parkeringsafgifterne en gang om året svarende til stigningen i pristallet. Det holdt man op med, da skattestoppet blev indført. Man glemte imidlertid at stoppe inflationen og pristalsstigningerne, og de private parkeringsselskaber har derfor været nødsaget til fortsat at lade parkeringsafgiftsniveauet følge de almindelige omkostningsstigninger i samfundet. Mon ikke det offentlige på et tidspunkt igen forhøjer parkeringsafgifterne; kommunale P-vagters lønninger og udgifterne til skilte, bomme, automater osv. stiger jo også.
  • at det nødvendigvis skal koste en del mere at få en parkeringsafgift, end det koster at parkere på de dyrere betalingspladser. Ellers kan det jo betale sig at undlade at putte penge i parkeringsautomaten og i stedet spekulere i, at det koster mindre, hvis P-vagten kun noterer en hver tredje dag.
  • at det offentlige (Folketinget) har besluttet, at det offentlige ikke skal betale moms af parkeringsafgifter, mens private parkeringsselskaber skal. Det offentlige får således det fulde beløb, når en kommunal P-vagt pålægger en afgift. Når et privat selskab pålægger en afgift, skal selskabet trække 25% moms fra beløbet. Det turde kaldes forskelsbehandling.
  • at det offentlige kan pålægge den anden rykkerskrivelse, der udsendes, hvis en P-afgift ikke betales, et rykkergebyr på kr. 250, mens private parkeringsselskaber kun kan beregne sig kr. 100.
  • at det offentlige ligeledes har givet sig selv den økonomiske fordel, at man uden dom kan inddrive ubetalte parkeringsafgifter, f.eks. ved lønindeholdelse, mens private parkeringsselskaber først skal have en dom - og ikke kan foretage lønindeholdelse.
  • at bilens ejer normalt hænger på den offentlige parkeringsafgift, hvis den, der brugte bilen på forseelsestidspunktet, ikke betaler, mens private parkeringsselskaber kun kan holde sig til brugeren.
  • at det koster nogenlunde det samme eller mere som en privat parkeringsafgift at blive stoppet uden sit kørekort eller at glemme at løse billet til S-toget, toget, bussen eller færgen.

 

Modtag nyhedsmails?

Tilmeld dig her, hvis du vil modtage DPPBs nyhedsbrev om nye indlæg på dppb.dk

Skriv dit navn og din e-mailadresse og klik TILMELD.

Læs om nyhedsbrevet her.

Tilmeld dig her, hvis du vil modtage DPPBs nyhedsbrev om nye indlæg på dppb.dk

Skriv dit navn og din e-mailadresse og klik TILMELD.

Læs om nyhedsbreve.